یادگاری ها

یادگاری هایی از رضا

یادگاری ها

یادگاری هایی از رضا

دوبیتی های هزاره گی

مسلمانا درین شار شمایم

غریب وبی کس وبی آشنایم

چلیم پرکو بدی بار مسافر

که امشو اینجی و فردا کجایم

******

زکابل آمدم پشت تکانه

بدیدم دخترا در بالا خانه

ندانستم پری بود یاپری زاد

پری گشته درین دور زمانه

*****

صبا گا بور شدم ده پس هیزم

دَ رای مه آمدی جانانه بیگم

به دل گفتم که یک بوسه بگیرم

خرون سر سبیل تا شد دَگندم

*****

صبای گا امادم د خانه تو

وُده نماز وخت خمیرکده تو

دیستای نازکگ منه خمیربود

سدکه موخورد شرنگ می زدروپیه تو

*****

زدرگه بور شده یاره بلیخور

 نرمگ نرمگ گشته یاره بلیخور

چادیر ریشه دار بن شد دَجنگل

که جنگل تودَدِه یاره بلیخور

*****

شب شنبه شدم از خانه رایی

نو ی دوزقول رسیدم یا الهی

مقربان قلای شاده می شوم

دَای قیرغوی بیرو دیونه می شوم

*****

برو بور شو که ما تابی ره سی کو

جریق،جریق چارپایی ره سی کو

پدر کار بی ترسی ره نالد

دوسه زیده خاتو مستی ره سی کو

***** 

سر سنگچل نشی که مار داره

زن لخشوم نگیر که یار داره

زن لخشوم فدای جان پَشتَل

که پشتل جان گل بی خار داره

*****

دوتا دختر دَاو گیرو میگرده

کمر بسته پس بولو میگرده

کمر بسته پس بولون زیره

شُویُون شی مرده دل بیرو میگرده

*****

لب جوی شیشته بودوم موتر آمد

نجیبه دخترکمپودر آمد

به دل گفتم نجیبه را بگیرم

نجیبه جونه مرگ شوی دار برامد

*****

سر سنگ شیشتنایت یادم آمد

سخن سنجیدنایت یادم آمد

سخن گفتی سخن سنجیده گفتی

سخن در زیر لب خندیده گفتی

*****

سر چشمه رسیدم آلویم رفت

گل سرخ وسفیداز پالویم رفت

گل سرخ وسفید انار کابل

عرق ازفرق سر تا زانویم رفت

*****

سر چشمه رسیدم بانه کردم

نظر باوُرسی ی جانانه کردم

نظر کردم که یار خود ندیدم

گریبان تابه دامن پاره کردم

*****

سفید روی تورا ما مشتری یُوم

اگر عاشق نباشم کشتنی یوم

اگر عاشق نباشم از دل وجان

به خنجر ریزه ریزه کردنی یوم

*** *** ***

یکگ آهوبودوم ده کوه بامیان
گل کوده موخوردوم آب باران
خدا وندا بده یک ناوه باران
که گل تشنه نماند دربیبان

گلی دیدم گل گلاب دیدم
گل تشنه میان آب دیدم
گل تشنه میان آب کوثر
که امشب بی وفا را خواب دیدم

گل من می روه چاره ندارم
اگه دستم رسن کی می گذارم
گل من می روه سوی ولایت
گل خود با خدا وند می سپارم

که سال تیرما شده نزدیک طویه
گلگ دخترا درپیش رویه
گلگ دخترا خالای ته چینده
مبارک باشه یاردستمال رویه

دوگل دادم نگاکواوگل من
مه که رفتم دوا کو اوگل من
مه که رفتم بیایم یا نیایم
بدل صبرخداکواوگل من

بچه می ری نگاوانت خدایه
دوگل درسینه دارم ازشمایه
دوگل درسینه دارم مال عاشق
که باغوانش شما باغش زمایه

گل بولو گل سرسویه دختر
دوشوخانه پدرمیمویه دختر
دوشوخانه پدرمیمویه نیه
فرارملک ترکستویه دختر

*****

   کشکی دریا بودی، جَپَّه موخوردی

شیونه کجی دلِ کَرپَه موخوردی

شیونه کجی دلِ کرپه قََیِیم تر

چِیرمگ آو بَلِ دیده موخوردی

 *****

 سر تاله بیا میله کنی مو

گوسله گو ره دَ قرخ، ایله کنی مو

سر تاله دره گرمی ی  بسیار

چادیر چگمه ره سایه له کنی مو

 *****

 شیرین جانم دَ وُرکِه جنگلگه

کمر باریگ و دندانش شَلَگه

به د ل گفتم که یک بوسه بگیرم

به دورش مردمان بی‌د رگه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد